מה-1 במאי: נסיעה על מסלולי אופניים בלבד

במשך זמן רב אנשים מתלוננים שרוכבי האופניים מפריעים להולכי הרגל האחרים ושעליהם להשתמש במסלולי האופניים הייעודיים להם והפעם משטרת ישראל מתכננת לשים לזה סוף. החל מה-1 במאי, אחרי פסח, תתחיל המשטרה לאכוף חוק חדש ולחלק קנסות של 250 שקלים למי שייתפס רוכב על המדרכה עם האופניים שלו. למרות שנשמע שמדובר במשהו לכל רוכבי האופניים, ההתרכזות תהיה יותר על רוכבי האופניים החשמליות שגורמים ליותר עצבים מרוכבים אחרים. בנוסף לאכיפה הזו של הנסיעה במסלולים, תשופר האכיפה בתחומים אחרים כמו רכיבה ברמזור אדום או הפרעה במעברי חצייה. המהלך נועד לשמור על הבטיחות של הולכי הרגל ושל רוכבי האופניים כתגובה לתאונות הרבות בהן רוכבי האופניים מעורבים.

תגובתו של יותם אביזוהר, מנכ"ל עמותת "ישראל בשביל אופניים" אמנם לא בירכה את ההחלטה בצורה נחרצת. לטענתו, פיתרון שיבוא בצורה של אכיפה הוא לא פיתרון ויש להשקיע יותר בתשתיות על מנת שזה יקרה. יותם לא טועה. כשלרוכבי האופניים אין יותר מדי שבילים ואין תשתית מרובה בכל העיר אין להם כל כך ברירה ובמקומות בהם אין שבילי אופניים הם נאלצים לנסוע על המדרכות.

בשנים האחרונות אנחנו רואים שינוי לטובה בשיפור התשתיות בערי המרכז בעיקר וזו התחלה טובה, אבל נקווה לראות פה שינוי של ממש, ובדיוק כפי שמתחילים להשקיע בחניות לאופניים צריכים להשקיע במסלולי אופניים כמו שעושים בערים גדולות באירופה שכבר החלו את מהפיכת האופניים שלהן.

מסלול האופניים הארוך בגרמניה

גרמניה היא מדינה שמתקדמת בכל תחום. בתחום התחבורה היא הייתה מהמובילות שהתחילו את סלילת הכבישים המהירים ועכשיו היא מנסה להתקדם גם בתחום האופניים. בחודש ינואר חנכו בגרמניה את המקטע הראשון Bike Autobahn שהוא מסלול לאופניים בלבד ואורכו יותר מ-100 קילמוטרים והוא מחבר בין בין הערים 'האם' ו-'דיסבורג'.

אמנם הבניה רק החלה ולבינתיים יש רק כ-5 קילומטרים, אך גם רומא לא נבנתה ביום ובסופו של דבר המסלול המיוחד לרוכבי האופניים הולך להיות אחד ממסלולי האופניים המושקעים ביותר בעולם כולו. מדובר על מסלול ברוחב של 4 מטרים שנמצא במרחק סביר מהכבישים ולכן הנסיעה של רוכבי האופניים תהיה בטוחה יותר ונוחה מאוד.

עבור גרמניה, מדובר בעלויות גבוהות יחסית למסלול כזה, 180 מיליון אירו אך היתרונות עולים על ההוצאות. מכיוון שבאמצעות יצירת המסלול הם מעודדים אנשים לעבור ממכוניות לאופניים ובכך לתרום לאיכות הסביבה וגם לחסוך בעצמם כסף ולעבור לאורח חיים בריא יותר.

בישראל, אנחנו רחוקים שנות אור מלהגיע לרמה כזאת. עד אז, נצטרך להמשיך ולשמור על הבטיחות שלנו בדרכים הרגילות שלנו.